Montyn

Jan Montyn

Zijn schetsboeken zijn te vergelijken met dagboeknotitie,; de etsen vormen hiervan soms een verwerking en nabeschouwing.

Jan Montyn (1924 - 2015) wordt in Oudewater geboren in een orthodox protestants gezin, in dit grote en hechte gezin brengt hij een onbezorgde jeugd door. Uitsluitend uit drang naar avontuur wordt hij in de Tweede Wereldoorlog, 17 jaar oud, lid van de Jeugdstorm en neemt deel aan twee zogenoemde weersportkampen in Oostenrijk. Na aanmelding bij de Kriegsmarine, overplaatsing naar de loopgraven in Koerland, plaatsing aan het front in Oder (waar hij getuige was van het bombardement van Dresden), een inrekening door de Amerikanen, een vlucht naar Marseille, ontsnapping naar Straatsburg, eindigt hij in kamp Vught en later in Duindorp. Hij wordt veroordeeld tot drie jaar internering: eerst in het heropvoedingskamp in Katwijk, later in Nunspeet. In de weekenden gaat hij naar huis in Oudewater of naar de kunstenaarscafés aan het Leidseplein in Amsterdam. In mei 1948 keert hij terug naar Oudewater. Nadat hij erachter kwam Oudewater compleet ontgroeid te zijn besluit hij beroepsmilitair te worden. Mentaal eisen de oorlogservaringen hun tol en gaat hij steeds meer tekenen. In april 1957 wordt hij uit de militaire dienst ontslagen. Hij vestigt zich in Amsterdam, aan de Oudezijds Kolk. Hij raakt bevriend met Anton Heyboer en Thom Gerrard, waarmee hij vele reizen maakte.

Medio 1963 ontmoet hij Elja Julien. Met haar vestigt hij zich in 1964 in de Provence. De eerste series etsen ontstaan en hij krijgt tentoonstellingen. Hij reist de wereld af en onderweg tekent en schildert hij. Na de val van Saigon in 1975 besluit Montyn dat het genoeg is geweest. Hij keert terug naar Amsterdam en ontmoet zijn nieuwe vrouw. Zijn reiservaringen verwerkte hij altijd thuis in etsen. In zijn eigen beeldtaal en in een volstrekt uniek kleurenpalet.

In artistiek opzicht is Jan Montyn autodidact. Hoewel hij vooral als graficus bekend geworden is, heeft hij ook veel getekend en geschilderd. Tekeningen en schetsen zijn belangrijk voor Montyn. Zijn schetsboeken zijn te vergelijken met dagboeknotities; de etsen vormen hiervan soms een verwerking en nabeschouwing. Stilistisch gezien is het werk van Montyn niet onder te brengen in een bepaalde richting of stroming in de beeldende kunst. In Nederland is zijn werk opgenomen in de collecties van o.a. het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam en de Rijksdienst voor de Beeldende Kunst in Den Haag.



Werk van Jan Montyn

Reserveer online