Salentijn

Kees Salentijn

In de kunst is het ene middel niet noodzakelijk beter dan het andere volgens hem, als je het maar kunt gebruiken.

Kees Salentijn (1947) volgt zijn opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, afdeling vrije schilderskunst. O.B. Kat is daar zijn belangrijkste leermeester. Salentijn bestudeert in zijn studieperiode schilderijen in het Prado in Madrid en hij verblijft enige maanden bij een Berberse familie in Marokko. Midden jaren zeventig reist en verblijft hijonder andere in Griekenland, in 1977 maakt hij samen met de schilder Kenne Gregoire het project ‘de asperge-eters’ in Venray. Ook heeft hij in dit jaar een opdracht voor een muurschildering in het stadskantoor te Venlo. In de jaren tachtig reist Salentijn veel naar Spanje. Hij voelt zich in deze periode verbonden met kunstenaars van diverse stromingen, die min of meer de spontane onbewuste creatie voorstaan en niet in de eerste plaats esthetische uitbeelding nastreven. Hij combineert de vrolijke Cobra beeldtaal met de invloeden van de Spaanse cultuur.

In 1983 vindt er een grote overzichtstentoonstelling van deze Spaanse reis plaats, waarin hij onder de noemer ‘Extremadura’ schilderijen, collages en tekeningen toont. De dood van de matador Paguiri is de aanleiding voor Salentijn om zijn eerste stierengevecht- (corrida) schilderijen te maken. In 1985 brengt hij een aantal werkstukken rond dit thema samen onder de noemer ‘Les folies d’Espagne’ en exposeert deze in Amsterdam. Het ‘stierengevecht’ is metafoor geworden voor het gevecht met het schilderij. In de laat tachtiger jaren bezoekt Salentijn opgravingen in Ampurias, een Grieks/Romeinse nederzetting in Spanje. Hij laat zich hierdoor inspireren in zijn werk.

Een van de kenmerken van het werk van Kees Salentijn is een experimenteel en veelvuldig gebruik van het materiaal. Tekeningen in potlood, pen en penseel, gouaches, acrylverf op doek, collages of een combinatie van dit alles en diverse soorten grafiek. In de kunst is het ene middel niet noodzakelijk beter dan het andere volgens hem, als je het maar kunt gebruiken. Hij baseert zijn stijl min of meer op de ontkenning daarvan. Zo kan hij de ene dag naïef kinderlijk werken en op een andere figuratief klassiek of expressief abstract. Zijn inspiratie haalt hij uit Spanje en zijn onderwerpen zijn legio. De cultuur, de dans, overvolle stranden en optochten, flanerende dames langs de boulevard, het landschap, eetgewoontes en de traditionele feesten. Ze wisselen elkaar in snel tempo af. Zijn werkstukken hebben altijd Spaanse titels.

Hij werkt wisselend in Venlo en in verschillende ateliers van vrienden in Amsterdam. Begin jaren negentig betrekt hij een atelier in de buurt van de hoofdstad en begint hij aan zijn periode van de snelle creatie. Samenhang, collage, tekening en schilderij als een doorlopende uiting van zijn creativiteit.



Werk van Kees Salentijn

Reserveer online