fbpx

Een chocoladepastille

De oorspronkelijke neoninstallatie van het Drostemannetje was 6 meter hoog en stond op een stellage van 8 meter hoog op het dak van de Drostefabriek in Haarlem. Daarmee behoorde de neonversie van het Drostemannetje tot de eerste en grootste neonreclames ter wereld en kon het Spaarne in Haarlem wedijveren met Times Square, Piccadilly Circus en de ringweg van Los Angeles. Als je met de trein naar Haarlem reed was het Drostemannetje vanaf Halfweg al herkenbaar.

Omdat het Drostemannetje synoniem is voor chocoladepastilles en Droste synoniem was voor Haarlem, is het neon-ontwerp van Cassandre een van de weinige commerciële reclame-uitingen/beeldmerken in heel Europa waarvan je weet welk bedrijf en welke stad eraan verbonden zijn.

Lees meer: https://www.verhalenmakers.com/nl/content/hoe-een-pastille-een-echt-mannetje-werd

Van december 2016 tot mei 2017 was er in het in het ABC Architectuurmuseum een tentoonstelling aan het Drostemanntje en Cassandre gewijd.

Sommige lokale politieke partijen geven tijdens de verkiezingskoorts aandacht aan het Drostemannetje maar tot nu te is het niet gelukt om het icoon van Haarlem naar origineel ontwerp weer een plek te geven.